Fernão Pessoa Ramos

Professor at the Department of Multimedia and Communication, Arts Institute, State University of Campinas (UNICAMP). Founding president of SOCINE (Brazilian Society for Cinema and Media Studies), he directed the association between 1997 and 2001. He also served as a visiting professor in the Department of Cinema and Audiovisual/University of Paris III (Sorbonne Nouvelle/2002) and Nanterre/Paris X University/2013.

He gave seminars and lectures as visiting scholar at the Tisch School of Arts/New York University (1996/97); University of California/Los Angeles (UCLA - 2000/01); Indiana University/Bloomington (2015); and University of Chicago/Department of Cinema and Media Studies (2018).

In 2018 he wrote and co-edited New History of Brazilian Cinema and, in 2012, A Imagem-Câmera ("The camera-image"). In 2008 he published Mas afinal... o que é mesmo documentário? ("After all... what is documentary?"). Also, about Brazilian cinema, he published, in 1987, Cinema Marginal" (1968/197): A Representação em seu Limite ("Cinema Marginal: the representation in its limits").

He co-edited the Encyclopedia of Brazilian Cinema, now in its third edition (2012), and, solo, Contemporary Film Theory (2005, 2 Volumes). He is the editor of the book series “Campo Imagético” ("Fields of Image") at Papirus Editors, with 27 books already published about cinema and audiovisual.

Currently, he is the Coordinator of the 'Research Center for Documentary Film' at UNICAMP (CEPECIDOC). For two times (in 1997 and 2014) he received the "Prêmio de Reconhecimento Acadêmico Zeferino Vaz” (“Zeferino Vaz Academic Award”) the most distinguished academic recognition awarded by UNICAMP for researchers. His lectures and researches have an emphasis on Documentary, Film Theory, and Brazilian Cinema.

Professor Titular do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação do Instituto de Artes da UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas) e pesquisador CNPQ. Foi presidente fundador da SOCINE (Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema), dirigindo a entidade entre 1997 e 2001. Atuou em 2002 como professor convidado na Universidade Paris III /Sorbonne Nouvelle no Departamento de Cinema e Audiovisual. Em 2013, também lecionou como professor convidado na Universidade Paris X/Nanterre (Departamento de História das Artes e Representações).

Em 2018 escreveu e co-editou Nova História do Cinema Brasileiro. Publicou, em 2012, A Imagem-Câmera. Em 2008 lançou Mas Afinal...o que é mesmo documentário? Escreveu também Cinema Marginal, a Representação em seu Limite (1987).

Em 2012 editou a 3ª edição, ampliada e atualizada, da "Enciclopédia do Cinema Brasileiro", livro escrito e organizado em co-autoria. É autor e organizador de "Teoria Contemporânea do Cinema" (vols. I e II, 2005). Coordena igualmente a coleção "Campo Imagético", da Editora Papirus, com mais de vinte e cinco livros publicados na área de cinema e audiovisual.

Possui pós-doutorado, com bolsa FAPESP, na Tisch School of Arts/New York University (1996/97), na UCLA (University of California/Los Angeles - 2000/01) e na Université de Montreal (2005). Foi pesquisador visitante e ministrou palestras, também com apoio FAPESP, na Indiana University/Bloomington (2015) e na University of Chicago (2018). É Coordenador do Centro de Pesquisas em Cinema Documentário da UNICAMP (CEPECIDOC).

Entre 1996/2001 foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Multimeios e, em 2006/2008, Chefe do Departamento de Cinema (DECINE) do Instituto de Artes da UNICAMP. Recebeu por duas vezes (1997 e 2014) o "Prêmio de Reconhecimento Acadêmico 'Zeferino Vaz'", maior distinção concedida pela Universidade Estadual de Campinas para seus professores. Em 2019 foi finalista do Prêmio Jabuti com o livro Nova História do Cinema Brasileira.

Orienta, leciona e pesquisa na área Cinema, com ênfase em Cinema Documentário, Teoria do Cinema e Cinema Brasil.